världens ände

Efter ett par utomordentligt trevliga dagar i El Calafate var det dags för Maria och Lisa att resa vidare, och den här gången var det världens ände som var målet. Redan på flyget började vi ana att världens ände är något av ett pensionärsresemål, vi var yngst med bred marginal. Men glada var vi ändå - hur coolt är det inte att ha varit i "Fin del Mundo"!


Att flyga in över Ushuaia var lite häftigt, hela staden är omringad av höga berg och den lilla halvön som sticker ut är flygplatsen.


För att få ut mesta möjliga av vår korta tid i världens ände tog vi direkt en taxi till vårt torn-hostel, bytte om och gav oss ut på äventyr.


Första aktiviteten i vårt fullsmockade schema var en tur till Cerro Martial. Vår plan att åka lift upp till utsiktsplatsen gick lite stöpet eftersom liften var stängd, så vi utrustade oss med vårt bästa humör och knallade glatt uppför skidbacken. Väl uppe fanns alternativet att fortsätta uppför en och en halv timme till för att se Glaciar Martial, men efter vårt glaciärbesök i El Calafate nöjde vi oss med att titta på utsikten över Ushuaia och Beagle Channel från toppen på liften. (Och lillebror Lars, nån bild på liften i Las Leñas blir det med största sannolikhet inte, du får hålla tillgodo med denna.)


Efter att ha studerat utsikten, spanat på förbisvischande skidåkare och pustat ut en stund började vi knalla neråt stan igen. Eftersom vägen var väldigt slingrig tänkte vi vara lite smarta och ta en genväg genom skogen. Det var eventuellt inte vår bästa idé nånsin, eftersom skogsvägen slutade i en myr på ett kalhygge och vi var tvungna att vända tillbaks samma väg vi kom.


Till slut nådde vi i alla fall bebyggelse igen och kunde från klottret på väggarna tyda ut att vi hamnat i en skejtar-stad.


Inne i stan visade det sig pågå någon slags parad med mycket seriöst uppbyggda vagnar med olika teman. Vi tyckte att Troja-vagnen var fin, men led med de lättklädda unga flickor och pojkar som gick bredvid vagnen och dansade och frös.


Efter en sväng på stan gick vi hem till hostelet, åt soppa och spanade på utsikten.


Vi gjorde också ett försök att tämja den fina men farliga katten. Resultatet var inte jättelyckat.

Dag två vaknade vi upp till en nästan blå himmel och avgjorde att det var en passande dag att ta en båttur på Beagle Channel. Som vi har fattat det är kanalen döpt efter skeppet Beagle som Darwin reste med här. Tydligen är gjorde Darwin nåt speciellt i Ushuaia, för han nämns ofta i samband med staden (jag är dock lite för lat för att googla fram vad han gjorde). Vi knallade i alla fall ner till hamnen och gick ombord på vår båt Elisabetta.


Vi spanade på fåglar och sjölejon.


Sen spanade vi på en fyr.


Sen blev det lite kallt så då gick vi in och värmde oss med kaffe med Bailey's. Gott.


Vi åkte extra långt för att kolla på pingviner, dom var söta men inte så många.


Detta är min imitation av en pingvin, ser ni likheten?


I'm the king of the end of the world!



Ibland känner vi oss lite extra spexiga och då kan bilderna bli så här.

Sen var det dags att åka tillbaks till Ushuaia igen.


I stan blev vi bjudna på varm choklad.


Sedan blev det fika och högläsning.

Vår sista dag i världens ände spenderade vi Tierra del Fuego National Park (alltså Eldslandets nationalpark). Som de tappra turister vi är utrustade vi oss med regnjackor och skärpte blicken, för första delen av nationalparksdagen skulle ägnas åt något så spännande som bäverjakt! Vi hade peppat och tittat ut bäverkolonin på kartan redan i förväg och riktigt kände hur bävrarna skulle flockas kring oss.


Vi hittade till bäverkolonin lätt som en plätt och Maria spanade och spanade. Inte en enda bäver...

Efter den stora bäverbesvikelsen kände vi oss för en stund lite uppgivna, men så tittade solen fram och vi laddade om inför nästa äventyr - hajk till Chile!


Hajken började fantastiskt, vi hann till och med stanna och klättra i träd...


... och titta på utsikten över sjön.


Här tyckte Maria att hon såg gubben i månen fast i ett träd.


Och sen helt plötsligt, helt utan missöden, var vi framme vi gränsen! Notera att skylten tydligt säger "no trespassing". Maria var modig och trotsade gräns-korsar-förbudet.


Efter en stund blev vi lite modigare och vågade oss lite längre in i Chile.

Sen var det bara att vända och gå tillbaka samma väg som vi kom, nu lite gladare i och med vetskapen att vi inte bara har varit i världens ände, utan även i Chile!


I väntan på planet hem till Buenos Aires passade vi på att andas in extra mycket frisk patagonsk luft, ta en sista titt på bergen och återigen förundras över att vi har varit i världens ände.

Kommentarer
Postat av: maria

va sköj vi verkar ha haft!

2009-11-05 @ 20:23:57
URL: http://blablaibaba.blogg.se/
Postat av: lisa

si claro! till nästa bäverjakt får vi dock ha googlat lite mer så vi vet hur vi ska hitta dom. jag vägrar misslyckas igen!

2009-11-05 @ 20:32:40
URL: http://blablaibaba.blogg.se/
Postat av: MA & PA Fraz

Kanonfina bilder, tjejer! Vilket äventyr! Platsar lätt i LT`s reportageserie om Lerumsbor utomlands.

2009-11-05 @ 21:25:49
Postat av: Flina

sjukt fina bilder! skönt att veta att världens ände ändå ser rätt trevligt ut.

2009-11-05 @ 22:07:32
Postat av: Mamma Majjssann

Ja så är ni då på plats i B A igen - tack för fina bilder - finns det några turister överhuvudtaget där ni varit? Låter så himla häftigt! O du Maria - jag har försökt lära Lisa så mycket under åren så det här med tungan på is - ja jag är inte riktigt säker på att vi har pratat så mycket om det. Kan inte du ta det med henne? Till en eventuell nästa gång! Jag har precis kommit hem från skitbra film, Lisa, o ute är det nästan lite snö i luften. Många kramar till er o ha nu det bra sista veckorna i Argentina o tänk även en smula på studierna!! Tänk på att ni snart skall vara mommogoggnonna ingenjörer!!

2009-11-05 @ 23:10:57
Postat av: Mamma-Fraz

Hej vilken resa!

Va inte ledsna för att ni inte såg några bävrar för det finns här hemma att se i Säveån,och man ska ju passa på och se saker som inte finns hemma eller hur?

Usch tänk på att nu finns det bildbevis på att ni gått över gränsen till Chile.......Jag instämmer med mamma Majsan, att nu får väl snart fokus ligga på studierna....47 dagar kvar tills vi ses ,JIPPI

2009-11-06 @ 17:39:55
Postat av: Gamerguy

Hehe det där hotelet såg ut som hotelet i Pang i bygget :P



Ha en fortsatt trevlig fredag :)

2009-11-06 @ 18:24:05
URL: http://gamerguy.blogg.se/
Postat av: Sara

Såg på den tredje Pirates of the Carribean igår (At World's End), och nu när ni visat upp världens ände här får jag krasst konstatera att man inte kan lita på Hollywood - det såg inte alls ut så!

2009-11-08 @ 16:02:26
Postat av: lisa

haha, jag hade gärna velat se när ni med ert bästa humör glatt knallade upp för backen :D sjukt cool resa ni gjorde, jag vill också se världens ände!



kram!

2009-11-08 @ 17:40:27
Postat av: Karlstads-Lena

Varför oroa sig för studier när man får se så mycket? Typisk mammakommentar som jag också haft om det var K&E som varit ute och rest. Nu tycker jag ni gör rätt prioriteringar. Man lär sig mer på upplevelser än böcker!!!

2009-11-11 @ 14:25:36
Postat av: Lotta

Shit vad fint och roligt ni har det! Jag är avundsjuk såklart...jag har slask, blåst, 5 grader och bara 14 h kvar av helgen =(

Jag tycker att ni var speciellt modiga när ni korsade gränsen till Chile, jag är inte alls säker på om jag vågat vara så äventyrlig. Ni är mina hjältar! Imitationen av pingvinen är helt klockren. När jag såg kortet först tänkte jag "nämen vilken nyfiken pingvin som kommit ända upp på båten!" och sen såg jag ju att det var Lisa.



Lisa som jag antyder på Facebook är jag lite orolig för vårt nyår. Vad ska vi göra var och med vem? Tänk på att jag inte har så mycket kul att se fram emot här hemma så vi får nog ta och planera lite =)



Bajs och kiss

2009-11-15 @ 16:52:44
Postat av: Jack

Åhhh, Quilmes är ju så sjukt gott! saknar asados, fernet-cola, empanadas och singani. Det är ju livets götta!

2009-11-21 @ 23:31:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0